bebisblogg??

Man börjar ju undra lite smått om det har blivit en liten bebisblogg detta! ;) svaret är väl egentligen nej, men mitt liv kretsar runt denna underbara varelse så det blir inte mkt annat.

Update om magen.. ja, den strular ju som vanligt.. idag är det en vecka med sempers magdroppar o 12dagar med miniform droppar. Han är som "vanligt".. alltså ont i magen o "klagar" när han ätit. Är sedan gnällig o grinig i 2timmar efter varje mål o somnar sen förhoppningsvis ca 45 min --> 1tim, innan det är dags att äta igen. Och så här rullar det på.
Har inte tänkt sluta med dropparna riktigt än, ger det några dagar till, men det är så jobbigt o se lilleman ha så ont.. han ska ju vara glad o nöjd o helt utmattad när han ätit, sådär som de flesta bebisar blir efter maten, men inte Wille, han åmar sig, klagar o sova är inte o tänka på =(

Idag ska vi prova en annan lösning.. han är ju ganska hetsig när han äter, tar 10 minuter för han o bli äta, sen står han sig på det i ca 2.5--3timmar, dock under gnäll som sagt. Detta tycker jag verkar som att han får i sig maten väldigt fort så att det leder till magknip istället för belåtenhet, visst, lite magknip får dom alltid, men han bokstavligt STÖNAR jättehögt av smärta o benen är mer uppe under hakan än utsträckta. Verkar inte som att maten kommer snabbt, utan snarare han som hetsar, förmodligen är han så hungrig så han kan inte ta det lugnt.. provat inatt o ge han oftare, med ca 2 timmars mellanrum, men ingen ändring.

Så idag ska vi iväg o köpa en bröstpump.. jag får börja pumpa ut möjlk o ge honom i flaska istället, inte alla gånger på dygnet , men i alla fall någon gång... för att se om det kan bli bättre. Kanske får han inte i sig lika fort då utan att hans mage hänger med oxå.
Fungerar inte detta heller vet jag inte vad jag ska göra.. det är hyffsat påfrestande att ha en liten bebis som aldrig är nöjd.. o vi får aldrig sova! :/
Vad BVC säger? jo, dom säger att det går över, och jag VET att det går över, men det är inte så mycket till hjälp för tillfället!

För övrigt, ja, han fiser o rapar o bajsar så det kan inte heller vara så mycket av boven i dramat..

Tips någon??

Kommentarer
Postat av: Sofia

va kul att komma in på din blogg =)ska läsa lite mer snart men först det viktiga - Wille =)



Har du provat att ändra nåt i din kost? Äter du lök, choklad och annat som kan få en bebismage att må dåligt? Gunnar fick jätteont i magen när jag åt lök tex, det märktes direkt. Han kanske är extra känslig.. Laktos kanske?



Hoppas att det snart går över!

kram

2010-05-24 @ 09:32:51
URL: http://www.sofiajbloggblogspot.com
Postat av: tess

sofia: inget jag äter, slutat med mjölkprodukter, choklad äter jag inte heller pga hans mage, inga kålrätter, ärtsoppor, lök osv osv..

2010-05-24 @ 09:59:09
Postat av: Josefin

Hej Tessa!

Jag lider med er över hur era nätter ter sig nu. Att höra att "det går över" blir som ett hån och det går inte att ta till sig när man är mitt upp i skiten bokstavligt talat!!

Vi hade tuffa nätter med Freja i början men inte hela nätterna igenom som ni verkar ha, då är det inte roligt och att ta vara på tiden som alla så fint säger till en handlar mer om att ÖVERLEVA!!!

Jag fick tipset på hälsokosten att dricka Anis/Kummin/Fänkålste, vilket skulle lindra magproblemen. Inte det godaste kanske men värt att testa.

Det enda jag kan säga är att va i den tid som är just nu, tyck att det är skit o klaga, man får faktiskt det! Passa på o sov när han sover på dagarna. Det kommer andra tider, både bättre o sämre men det behöver vi inte prata om nu.

Många kramar

2010-05-24 @ 10:46:50
Postat av: Karin

Hej!

Jag har inte så stor erfarenhet av ontimagenbarn(Nova har inte kännt av det så mycket, men lite...), men har flera vänner som har haft liknande situation som eran. Inte roligt!!



Har fått höra av många att det är bra att bära dem nära sig när de har ont i magen och då är en bärsjal outstanding (inte en typ bärsele, utan just en bärsjal - det är enorm skillnad enligt mig). Vi har en bärsjal till Nova och hon älskar den (gjorde även när hon var nyfödd). Min barnmorska tipsade om att ha henne i bärsjalen när hon hade ont eftersom det fick dem att känna sig mer som det var inne i magen. Det är ju kanske inte så kul att gå runt med den på natten när man bara vill sova, men fördelen är ju att man kan turas om. OM det hjälper så kanske det går att sova i omgångar för dig och frugan. Kan kanske vara värt att testa?!



Annars har jag nog inte så mycket mer att komma med, förutom att det kommer att vända... Men det hjälper ju som sagt inte er nu!



Lycka till!

Kramar

2010-05-24 @ 11:34:29
Postat av: tess

josse:

ja, lite så.. att man ska överleva.. inatt var det 20minuter sömn som gällde, o så har man hela dagen efter sen oxå tills frugan kommer hem.. puh. Svettigt liv som småbarnsförälder!

Har fått tips på flera håll om det dära teét nu, så det vore nog nåt att testa :)

tack!



Karin: jag vet, det är säkert jättebra att bära runt på dom, men hjäääälp vad varmt det blir!! jag blir tokig på att svettas för att kånka på honom. O sen verkar det dock inte hjälpa heller, visst, nu har vi då en bärsele, kanske är jätteskillnad, men tycker ändå att det vore lite skumt om det skulle "bota" hans attacker.

Dessutom är han själv jättetrött o har inte ögonen öppna ens, utan klagar bara på smärtan.

BVC (jävla tjöt om dom) ;) tycker inte heller man ska "byta rum" utan vänja honom vid att det är "här man sover" osv osv..

2010-05-24 @ 15:02:26
Postat av: Jelli

Hej hej.

Jobbigt med magproblem. Emilia har aldrig haft så stora problem med magen men flera andra vi umgås med har haft magproblem. Är också inne på det här med kosten. Ibland kan det ju vara något som man inte alls tänker på. Många saker upprabblade redan men saker som paprika, jordgubbar, kaffe (ja som om det inte räcker med att inte få sova va??) kan ju ställa till det. Läste att du redan testat med att utesluta mjölk. Är han känslig mot mjölk så finns det ju mjölkprotein i massvis med saker, till och med ketchup om jag inte minns fel. Eller så är det bara så som BVC säger, det finns ingen riktig förklaring utan det är bara att vänta ut det tills det går öve... och det är ju ingen tröst. Man blir knäpp av att inte sova. Försök skita i allt annat just nu och sov när du har chansen att sova. Det får vara lite skitigt hemma, ni får äta lite snabbmat och lalla runt i smutsiga kläder om det krävs för att få lite extra sömnminuter. Hoppas det blir bättre snart, oavsett vad det beror på.

2010-05-24 @ 15:42:54
URL: http://www.jelly.st
Postat av: tess

det mesta angående mat har jag redan provat o det är ingen skillnad :/

2010-05-24 @ 16:14:44
Postat av: Syssling

Tja.

Miri hade magont en kort period. När hon grät och "knep" som mest gick jag runt med henne och vaggade och gungade henne ganska brutalt, samtidigt som jag sa nåt ljud typ "sch sch sch sch, sch sch sch sch, sch sch sch sch" om och om igen. Hon somnade ofta av detta. Poängen är ju att försöka få dem att somna, så att de "sover bort smärtan".



Lägg Wille över knät när du sitter ner på sängkanten, och gunga honom lite (med hans mage rakt över dina ben alltså). Detta känns lite brutalt med en liten bebis, men hjälper lite för stunden.



Drick mycket vatten.



En jobbarkompis kastade en spy-trasa (som luktar mjölk och mamma) jämte sin bebis (hehe) när hon var så trött på att han skrikigt i flera dagar. Han tystnade direkt och låg och gosade med trasan. Med andra ord - spytrasa blev snuttetrasa. Hjälpte mot gråten.



Fortfarande när Miri får magknip kör jag "benrullningen" på henne. Den har bvc säkert visat dig? Lägg Willes ben i skräddarställning och rulla dem medsols ca 6 gånger. Vänta liten stund och rulla igen. Det tycker jag funkar ganska bra!



Sist men inte minst - lägg ner honom på sängen då och då, gå ut ur rummet några sekunder och samla dig. Det får man. På så vis klarar du situationen bättre.



2010-05-24 @ 20:45:16
Postat av: tess

angående att lämna rummet så gör jag det några ggr/natt, i alla fall när det är som värst :P



att vagga o gunga o "scha scha scha" funkar alldeles utmärkt dagtid.. nattetid? - Nej!



Att lägga han över benen o gunga honom o massera magen fungerar oxå alldeles utmärkt -->dagtid!



Vatten dricks mkt!



Jag får väl prova det där med spytrasa.. haha..

2010-05-25 @ 07:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0